Jak zima wpływa na nasz sen?

łóżko sypialnia materac

Jak zima wpływa na nasz sen?

 

Dłuższe noce, krótsze dni, ciemniejsze poranki – to wszystko charakteryzuje okres zimowy i chłodne dni. Czujemy się zmęczeni, wyczerpani, pozbawieni energii, nie mamy nawet ochoty wychodzić na zewnątrz.

Czym jest to spowodowane? Podczas tzw. okresu-jesienno-zimowego w naszym organizmie spada poziom serotoniny, dopaminy i beta- endorfiny, hormonów odpowiadających za pozytywne samopoczucie.  Czyli szybciej się męczymy, brak nam chęci do aktywnego działania i podejmowania wydawało by się codziennych czynności. W dodatku słońce znika za chmurami i nie otrzymujemy odpowiedniej dawki witaminy D, co skutkuje zmniejszeniem przyswajania fosforu oraz wapnia odpowiedzialnych za zdrowe kości i zęby.

Jak temu przeciwdziałać? Oczywiście, oprócz naturalnie przychodzącej do głowy myśli wyjazdu do kraju wypełnionego słońcem podczas szalejącej u nas zimy, można też znaleźć inne sposoby!

 

Pierwszym z nich jest nieszkodliwe w małych ilościach solarium. 5 minut w gabinecie z UV promieniowaniem może dodać naprawdę sporo energii, przy tym nie szkodząc (przed wizytą najlepiej upewnić się u lekarza, czy nie posiadacie żadnych przeciwskazań).

 

Następnym sposobem na brak energii jest zdrowe jedzenie – jedzenie wielu owoców i warzyw zawsze jest wskazane, natomiast dodatkowo niektóre z nich dostarczą niezbędnych witamin naszemu organizmowi podczas „zimowej śpiączki”. Np. owoce cytrusowe dostarczą nam sporo witaminy B, C, beta – karoten, potas i wiele innych. Kefiry, jogurty i produkty mleczne wyposażą nasz organizm w potrzebny nam wapń, a oleje i razowe pieczywo uzupełnią braki witaminy E. Dodatkowo warto też pamiętać o produktach zawierających żelazo – wątroba, mięso, brokuły, fasola oraz szpinak, a także zawierających selen i cynk pestki dyni i pieczywo razowe.

 

No i najważniejszym sposobem na charakterystyczny dla tego okresu spadek aktywności jest sen – wartościowy i systematyczny, na zdrowym i wygodnym łóżku.

 

 

Pamiętajcie o tym, dbając o swoje zdrowie.